Alle verhalen

van Jokezelf

Rosa’s leven – 1


Al sinds haar jeugd vormden Rosa’s dromen haar tweede – en eigenlijk echte – leven. In haar dromen voelde ze zich authentieker dan overdag en bovendien kon ze er doen wat ze zèlf wilde. Tot op zekere hoogte dan, want er waren nog wel wat haken en ogen. Zo zocht ze vaak naar een uitgang, terwijl ze zeker wist dat die er op een voor de hand liggende plek moest zijn. Ze had hem namelijk meestal direct bij het betreden van de droomruimte al gezien. Ze kon hem alleen nooit terugvinden. Anderen vonden hem wel en ontsnapten door deuren die voor haar gesloten bleven, wat ze ook deed. Of ze kwamen naar binnen en als zij dan kans zag om stiekem weg te glippen, was datgene waar ze naar op zoek was al weer onherkenbaar veranderd of gewoonweg verdwenen.
Soms kon ze meeliften in het kielzog van iemand anders. Dan keek ze haar ogen uit en voelde zich even de rijkste mens op aarde. Jammer genoeg duurden zulke gelukzalig momenten maar kort en begon de zoektocht al snel opnieuw.

Als kind al ging ze graag en vroeg slapen, want ze wist zeker dat ze ooit ’s nachts zou vinden wat ze zocht. In haar puberteit hielp haar droomwereld haar door het moeizame dagelijkse leven. Sociaal was ze niet zo handig en ze voelde zich meestal een buitenstaander tussen haar klas- en buurtgenoten die volop in de weer waren met experimenten die kennelijk bij de puberteit hoorden, maar die zij niet zo interessant vond.

Het waren altijd grote gebouwen, zoals scholen of universiteiten, waar Rosa in ronddoolde. Intuïtief wist ze dat er een lokaal moest bestaan waar zij verwacht werd, maar vinden kon ze dat nooit. De gangen waren lang en hadden veel vertakkingen. De deuren waren hoog en zaten altijd op slot. En als ze al open konden, lag daarachter vaak weer een gang. Of een trap, die ze moeizaam beklom of voorzichtig afdaalde, om vervolgens uit te komen op weer een andere gang of op een binnenplaats zonder deuren.

Wordt vervolgd

17 reacties op “Rosa’s leven – 1

  1. Marijke van der Scheer
    29 juni 2012

    Wat lijkt deze droom op de droom die ik zelf heel vaak heb gehad. Door deze beeldige vertelling beleefde ik weer de sfeer van die dromen. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Fascinerend!

    Like

    • Jokezelf
      1 juli 2012

      Ik denk dat veel mensen zich zullen herkennen in in dat zoeken naar uitgangen. Daar wordt heel vaak over gedroomd.

      Like

  2. Platoonline
    29 juni 2012

    Een heel mooi verhaal dat doet verlangen naar een volgend deel. Heb je hier geput uit je eigen praktijk?
    Het verhaal raakt aan sommige van mijn dromen. Ik droom regelmatig dat ik iets bij me heb, dat ik kwijt raak en daar de rest van mijn droom vruchteloos naar zoek. Ook droom ik soms van gebouwen waar ik in verzeild raak. Soms werk ik daar (administratie) soms dwaal ik daar en zoek naar een toilet, een uitgang, een bepaalde kamer. En ook de dromen waar ik geen schoenen of geen broek, ja soms helemaal niets, draag gaan niet aan mij voorbij. Ik heb ook wel eens gedroomd dat ik me daar niet druk over hoefde te maken omdat in een droom niemand ergens van staat te kijken. En tenslotte heb ik al heel vaak gedroomd dat ik geld vond, maar dat ik dan (in die droom) dacht: het is niet waar, dit droom ik maar. En dat was verdorie altijd nog waar ook. Enfin… jouw stukje zet de sluizen van mijn herinneringen open.
    Wat zouden die dromen over mij zeggen. En ken ik mezelf nu eigenlijk wel zo goed als ik denk?
    Nou, ik heb de hele vakantie om daar eens goed over na te denken.

    Like

    • Jokezelf
      1 juli 2012

      Ik heb inderdaad geput uit mijn eigen praktijk. Zo’n droom over gebouwen waarin je op zoek bent naar een toilet of een bepaalde kamer komt ook heel vaak voor. Sommige mensen dromen keer op keer hetzelfde, wat betekent dat er iets is waar ze niet verder mee komen in hun leven. Er zijn wel algemene dingen te zeggen over die veel vaak voorkomende dromen, maar je moet ook altijd rekening houden met de persoon die droomt – vaak zijn in zijn of haar leven parallellen te vinden waardoor je – via je droom – jezelf beter begrijpt, of verder kunt.

      Like

  3. Voetje
    30 juni 2012

    Mooi begin van een verhaal. Ik slaap wel graag maar meestal niet goed en de dromen herinner ik mij zelden of nooit.

    Like

  4. Herkenbaar en mooi begin van een verhaal. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

    Like

  5. EJW
    30 juni 2012

    Ik heb me als kind vaak angstig gevoeld als ik naar school moest. Vroeger had je van die scholen met lange trappen, hoge ramen en naargeestige lokalen. Daar droom ik soms nog van en ook dat ik daar verdwaal

    Like

    • Jokezelf
      1 juli 2012

      Ja, schooldromen met gangen en trappen komen ook veel voor. Die scholen van vroeger waren niet gebouwd op de tere kinderziel ;-).

      Like

  6. Ria
    30 juni 2012

    Wanneer ik erg onrustig slaap ,lig te draaien en de volgende dag de droom kan herinneren gebeurt er binnen 2 weken iets . (meestal iets naars)
    groetjes,Ria

    Like

  7. gewoonanneke
    30 juni 2012

    Mooi begin van een verhaal, dromen doe ik ook heel veel, soms heel leuk dat ik het jammer vind om weer wakker te worden, soms vervelender. Benieuwd naar het vervolg

    Like

  8. swithaRo
    30 juni 2012

    Droomwereld die je door het dagelijks leven helpt. Kan ik me van mijn kinder- en pubertijd nog wel herinneren ja. Ook nog in mijn volwassen leven… Nu niet meer zo. Ach, schrijven hé. Dan geef je vorm aan gedachtes.

    Like

    • Jokezelf
      1 juli 2012

      Zeker, door schrijven geef je vorm aan gedachtes en kun je dingen waar je mee worstelt of worstelde mooi verwerken of in een ander daglicht plaatsen.

      Like

  9. muizenoren
    1 juli 2012

    Ik benijd mensen die zich hun dromen scherp kunnen herinneren. Bij mij vliegen ze meestal heel snel weg. Ben benieuwd naar het vervolg.

    Like

  10. asbloed
    5 juli 2012

    Hmm… ik zoek de ingang. Niet de uitgang.
    Ik wil in de droom, niet uit de droom.
    Hoe gruwelijker de droom, hoe liever ik daar in wil.
    Om dan te ontdekken dat dromen geen bedrog zijn.

    Like

    • jokezelf
      7 juli 2012

      Deze dame zocht zowel in- als uitgangen en was ook liever in haar droom dan wakker daarbuiten.

      Like

  11. Pingback: Droomthema’s | Jokezelf

  12. Pingback: Rosa’s droomleven verklaard – I | Jokezelf

Reacties zijn gesloten.

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 10 juli 2012 door in Droomthema's en getagd als , , , , .

Archief

Blog statistieken

  • 987 hits

Sites die ik o.a. volg

Laatste post op jokezelf.nl: Bouwen met taal

De eerste schooldag

De eerste schooldag

Aan de hand van haar drie jaar oudere zus huppelde de zevenjarige Anja die eerste schooldag in 1936 vanuit hun nieuwe huis naar de nieuwe school. De Pestalozzischool was een ‘deftige’ meisjesschool, waar je al heel jong Frans leerde, met een directrice die alle kinderen elke morgen bij de deur een hand gaf. Ze vond […]

All-inclusive

All-inclusive

  “Hier; helemaal gratis!” Triomfantelijk steekt de man een plastic glas omhoog. Met dikke buik en rode konen zit hij naast zijn vrouw, die aan een glas Lambrusco nipt. Op hun tafel ligt een grote hoeveelheid gebruikt bestek. “Makkelijk en goedkoop.” Hij neemt een flinke slok. “Lekker pilsje, vooral omdat het niks kost.” Het is […]

Een kranig oude dame

Een kranig oude dame

Voor de garagedeur houdt onze oudste bewoonster mij staande. Ze is achtentachtig, ongeveer een meter zestig lang en weegt hooguit vijfenveertig kilo. Al jaren verruilt ze om de paar maanden Nederland voor Spanje. Tot een paar jaar geleden samen met haar man, maar sinds zijn overlijden, vertelt ze, gaat ze alleen. “Man dood, kind dood, […]

Onzin en flauwekul

Onzin  en flauwekul

Pijn houdt vaak verband met emoties, maar van de uitleg bij www.gezonder.pw, zakt mijn broek spontaan af. Wat een partij onzin en flauwekul! Ik heb polyartrose (afname van het kraakbeen in alle gewrichten van het lichaam) en daardoor vaak pijn op verschillende plekken in mijn lijf, maar volgens deze site moet ik mij ernstig zorgen maken over mijn […]

Leuk hè? Deze mensen komen o.a. bij mij lezen

F(ik)tieverhalen

Columns, Gedichten & Verhalen van mijn Zielenroerselen

Schrijvers Blog

van Jokezelf

F(ik)tieverhalen

Columns, Gedichten en Verhalen van mijn Zielenroerselen

vivapo's Blog

365 dagen verwondering

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

second part of my life

Geluk volgt uit tevredenheid en tevredenheid is een keuze

mefrouw

three sisters inspired

Gifniks jôh!

De hersenspinsels van een (prettig) gestoorde moeder.

Hartelijke Hot Hulk

Hartelijke Hot Hulk is H H H

Grensgevallen

Een grens is een wens

sprakeloosverhalen

Tussen struisvogel en 'Weltschmerzen'

Bubbliciously me

Living the life you love....

Woolywoot

Kom, zullen we stilstaan? | weblog

dromenenzo

mijn leven, mijn dromen, mijn verhalen

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

"Iris Papilio"

"Regenboogvlinder"

minoesjka2

minoesjka's leventje

